آموزش افزایش فالورهای اینستاگرام (رایگان) + تجربه شخصی نویسنده

شبکه های اجتماعی، شاید برای دوره ی کوتاهی کسب و کار شما را رونق ببخشند، اما هیچگاه نمی توان به عنوان یک بستر مناسب برای توسعه ی کسب و کار به آن نگاه کرد. چون همانطور که قبلا برای دوره هایی برنامه های گوناگونی مورد استفاده قرار می گرفتند و اکنون به خاطره ها پیوسته اند، هر لحظه ممکن است شبکه های اجتماعی فعلی نیز، جای خود را به رقیبان و هم نوعان تازه نفس تر خود بسپارند. به همین دلیل اهمیت زیادی دارد که با چه سرعتی در یک شبکه ی اجتماعی رشد می کنید؟ در ادامه تجربه ی شخصی ام را در این زمینه خواهم نوشت. فرمول ذکر شده برای اکثر شبکه های اجتماعی قابل استفاده است اما در این مطلب بیش از هر چیزی در مورد اینستاگرام خواهم نوشت.

 

اکانت اینستاگرامی که بی دلیل رشد کرده بود!

چند سال پیش به همراه اکانت فیس بوک، حسابی در اینستاگرام درست کردم و تا مدت ها وارد آن نشدم تا اینکه چند ماه قبل به اصرار یکی از دوستانم حساب اینستاگرام خودم را چک کردم و با هزار فالور مواجه شدم! این در حالی بود که من هیچ گونه فعالیتی در اینستاگرام نداشتم! شبکه های اجتماعی به دلیل نگه داشتن کاربران خود باید حس دیده شدن را به آنها خود القا کنند، به همین دلیل است که بیشتر شبکه های اجتماعی قسمتی را به عنوان پیشنهاد دوستان جدید در نظر گرفته اند. مهمترین نکته ای که باعث می شود، کاربران در شبکه های اجتماعی به فعالیت خود ادامه دهند، همین حس دیده شدن و خوانده شدن است.

 

همکارم وهاب؛ مدیر شبکه های اجتماعی اینستاگرام

یکی از همکارانم در چیندی به نام وهاب، زمان هایی از ساعات کاری خود را به مدیریت پیج های اینستاگرام صرف می کند. تبحر و تسلط وهاب در این کار مثال زدنی است. وی پیج مربوطه را که تا به این لحظه 74K فالور دارد را به خوبی مدیریت کرده است. ( و احتمالا در زمان نگارش این مطلب این صفحه رشد بیشتری هم کرده باشد ) دیدن وهاب و پیج هایی که مدیریت می کرد، باعث شد تا تصمیم بگیرم من هم روی اینستاگرام کار کنم.

 

بهترین روش افزایش فالور در شبکه های اجتماعی چیست؟

راه های گونانی برای افزایش فالور وجود دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فعالیت بیشتر
  • لایک کردن پست های دیگران
  • کامنت مارکتینگ
  • و فالو و آنفالو کردن افراد جدید

از میان روش های فوق، بیش از همه فالو کردن می تواند اثر بخش باشد. در این روش همانطور که از نامش پیداست، افراد جدید را فالو کرده و منتظر فالوبک خواهید بود. نکته ی مهم اینست که می توان برای هر کاربری درخواست ارسال کرد، اما با توجه به وجود داشتن دو نوع follower و following استفاده از کدام لیست برای فالو کردن مناسب است؟ آیا باید همه را فالو کرد یا می توان جامعه ی آماری خاصی را مورد هدف قرار داد؟

 

کدام کاربران فعال ترند؟ follower ها یا following ها؟

اگر اجازه داشته باشید فقط ده کاربر اکانت من را فالو کنید و بعد منتظر فالوبک باشید، کدام لیست را انتخاب می کنید؟ لیست follower ها یا following ها؟ به نظرتان follower های من فعالیت بیشتری در اینستاگرام دارند یا افرادی که من آنها را فالو می کنم؟ به نظر من افرادی که توسط من فالو می شوند، با سلیقه ی من انتخاب شده اند و این احتمال وجود دارد که این اشخاص دیگر فعالیت چندانی نداشته باشند. با توجه به اینکه قصد ما از انجام اینکار دیده شدن بیشتر است، پس انتخاب این گروه از کاربران بازدهی زیادی نخواهد داشت.

اما افرادی که من را دنبال می کنند به اختیار خود این کار را انجام داده اند. در حقیقت با انتخاب کاربرانی که مرا فالو کرده اند این احتمال وجود دارد که درخواست شما برای مدت زیادی بی پاسخ بماند. اما با توجه به این که فالور ها خودشان درخواست شان را ارسال کرده اند و همیشه آخرین فالور ها نمایش داده می شوند ( گویا اخیرا اینستاگرام الگوریتم های خود را در این قسمت تغییر داده است )، می توان نتیجه را گرفت که این دسته از کاربران فعال ترند.

 

آیا واقعا ارسال درخواست به یک کاربر فعال یا غیرفعال اهمیتی دارید؟

سوالی که پیش می آید اینست که چرا نباید یک لیست را باز کنید و درخواست خود را برای تمام افراد از ابتدا تا انتهای آن ارسال کنید؟ به این دلیل که حتی اگر وقت چنین کاری را هم داشته باشید، باز هم نمی توانید این کار را انجام دهید. چون شبکه های اجتماعی برای جلوگیری از اسپم، وارد شدن فشار به سیستم و … مانع انجام این کار شده و فقط اجازه ی فالو کردن تعداد مشخصی از افراد را در بازه های زمانی خاصی به شما می دهند.

هیچ یک از شبکه های اجتماعی آمار و ارقام مربوط به این قسمت را به طور واضح منتشر نمی کنند و اغلب خودِ کاربران با آزمون و خطا به اعدادی تقریبی دست پیدا می کنند. شبکه های اجتماعی حتی در مورد الگوریتم های مربوطه هم چیزی نگفته اند. به طور مثال اینستاگرام با فردی که صد نفر را در مدت سی دقیقه فالو کرده است و اکنون قصد فالو کردن صد و یکمین فرد را دارد، رفتار متفاوتی نسبت به شخص دیگری که بعد از فالو کردن هر ده نفر به پروفایل یکی از آن اشخاص مراجعه کرده است، خواهد داشت همچنین در تویتر می توانید ۵۰۰۰ نفر را فالو کنید اما این عدد به صورت خودکار و بسته به فالورهای شما بیشتر می شود.

پس اهمیت زیادی دارد که با چه سرعتی افراد را فالو کنیم، چه کسانی را فالو کنیم و در هنگام فالو کردن چه رفتاری را از خود نمایش دهیم! و این نکته را به خاطر داشته باشیداسکریپتی که برای فالو کردن گروهی افراد نوشته ام و در انتهای این صفحه موجود است در کامپیوتر قابل استفاده است و آمار و ارقام ارائه شده مربوط به نسخه ی وب اینستاگرام است و این اعداد در نسخه ی موبایل کاملا متفاوت است ( در موبایل می توانید درخواست های بیشتری ارسال کنید.)

 

فقط این تعداد از فالورها را، فالو کنید!

اینکه لیست فالور های یک شخص را باز کنیم و از اول تا آخر کاربران را فالو کنیم، ایده ی چندان خوبی نخواهد بود. فالو کردن همه ی افراد اکانتی که 75K فالور دارد، آنقدر ها هم باعث فالوبک نمی شود، چرا که قطعا افرادی از این لیست در حال حاضر دیگر فعالیتی در اینستاگرام ندارند. به همین دلیل فقط ۲۰ الی ۳۰ فالور اخیر هر اکانت را دنبال کنید چون به احتمال بیشتر این افراد هنوز در اینستاگرام فعال هستند.

 

درصد بازگشت (فالوبک) کاربران چقدر است؟

اخیرا مقاله ای را مطالعه می کردم که می گفت: تقریبا چیزی در حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد کاربرانی که فالو کرده اید، بک ( فالوبک) می دهند. این آمار بسته به موضوعات پیج ها متفاوت است. بطور مثال آمار فالوبک برای افرادی که صفحات ورزشی را دنبال می کنند با میزان فالوبک افرادی که صفحات طنز را دنبال می کنند متفاوت خواهد بود.

 

چطور می توان فالو و آنفالو کرد؟

اولین روشی که ذهن می رسد، باز کردن اینستاگرام و لست فالورهای یک دوست و فالو کردن این افراد می باشد. برای آنفالو نیز می توان لیست فالور های خود را باز کنید و افراد مد نظرتان را آنفالو کنید. اما این روش چندان جالب به نظر نمی رسد و نیاز به وقت زیادی دارد. به همین دلیل، کمی تبحر برنامه نویسی به خرج دادم و فالو و آنفالو را شروع کردم. در مدت یک هفته تعداد فالور های خودم را دو برابر کردم ، در زمان نگارش این متن تعداد ۲۶۰۰ فالورر دارم.

تصمیم گرفتم به جای کلیک کردن تک تک روی دکمه ی فالو، راهی پیدا کنم تا این کار بصورت خودکار انجام شود. همین نیاز باعث شد تا اولین کد جاوا اسکریپت را بنویسم و با استفاده از قسمت کنسول مرورگر، وظیفه ی کلیک کردن را به مرورگر محول کنم. اینستاگرام در موبایل و دسکتاپ رفتار متفاوتی دارد. در موبایل و در طی سی دقیقه تعداد ۱۳۰۰ نفر را فالو کردم اما در نسخه ی تحت وب حدودا اجازه ی فالو کردن ۶۰ نفر را در هر ۳۰ دقیقه می دهد. کلی کدم را بهبود دادم و تغییر دادم، از مکث یک تا چند ثانیه ای و حتی مکث کردن به میزان تصادفی و … و در نهایت همان فرمول بالا شد. البته یک افزونه هم برای فایرفاکس پیدا کردم اما مشکلش این است که وقتی آن در حال کار کردن است، نمی توان صفحه را ترک کرد و به کار خودتان برسید!

نحوه ی کار این اسکریپت به این صورت است که به پیج مورد نظر رفته و لیست فالورها را باز می کنید. سپس با استفاده از inspact element مرورگر ( من علاقه ی زیادی به فایرفاکس دارم، اما می توانید از کروم هم استفاده کنید ) و زبانه ی console ابتدا با دستور زیر، کتابخانه ی جی کوئری را به صفحه اضافه می کنید

 

 

پس از آن برای چند لحظه صبر می کنید تا کتابخانه ی مربوطه به صفحه افزوده شود ( در حدود ۱۰ ثانیه ) و پس آن کد زیر را که وظیفه ی کلیک کردن روی دکمه ی فالو را دارد، در قسمت مربوطه نوشته و اینتر را می زنید. دقت کنید که برای افزایش یا کاهش تعداد کلیک ها می توانید عدد 60 ( در خط 11 ) را تغییر دهید. هم چنین این کد تنها افرادی را که قبلا فالو نکرده اید، فالو خواهد کرد، پس نگران آنفالو شدن افراد نباشید و اگر در یک لیست افراد ابتدای لیست را قبلا فالو کرده اید، صفحه را کمی اسکرول کنید تا افرادی که فالو نکرده اید در صفحه لود شده و بعد این اسکریپت را به کار ببرید.

 

 

نکته ی مهم دیگر اینست که هر چند وقت یکبار، اینستاگرام نام کلاس دکمه ها را تغییر می کند و ممکن است این اسکریپت کار نکند، که در آن صورت باید نام جدید کلاس ها یافته و در خط 5 جایگزین ‘.oF4XW.sqdOP.L3NKy‘ کنید .

 

سخن پایانی و تجربه شخصی من

درست است که من با استفاده از همین روش، تعداد فالور هایم را در مدت کوتاهی 2 برابر کردم اما این بدون داشتن محتوای مناسب، در حقیقت شما یک سیکل معیوب درست کرده اید. با دعوت دیگران به پیج خود و افزایش فالور ها از این طریق بدون داشتن محتوایی جذاب و فعالیت منظم در اینستاگرام مدت زیادی طول نخواهید کشید که فالورهای خود را از دست خواهید داد. نتیجه ای که از این تجربه گرفتم این بود که زود رشد کردن همیشه هم خوب نیست، زمانی می توان از رشد کردن استقبال کرد که قادر به استفاده از این ظرفیت ها باشی!

بعلاوه تجربه ی دیگری که در مدت کوتاه حضور در اینستاگرام داشتم، به من آموخت که حتی بدون هیچ گونه تلاشی، باز هم افراد جدید شما را فالو خواهند کرد، اما با انجام اینکار، رشد فالور های خود را سرعت خواهید بخشید. اما آنچه که در آخر باعث شد فعالیتم را در اینستاگرام متوقف کنم، توجه کم افراد به محتوای منتشر شده بود. افرادی که فقط به مدت همان چند لحظه ی بین لایک کردن شما را دیده و خیلی زود شما را از خاظر خواهند برد! آیا از نظر شما هیچگونه فرصت و مزیتی در اینستاگرام وجود ندارد؟

1+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *