قوانین کاری من و گروه نرم افزاری تحت سرپرستی من

در هر کسب و کاری می توان قوانینی را یافت که باعث ایجاد نظم و در نهایت آرامش ذهنی افراد درون آن محیط می شود. واضح بودن و انتقال صحیح این قوانین به مشتریان باعث می شود مشتری پیش از شروع همکاری، ذهنیت بهتری نسبت به مجموعه و کسب و کار شما داشته باشد.

 

۱. زندگی کاری و زندگی غیر کاری!

اولین و مهم ترین قانون من مرزبندی زندگی کاری و غیر کاری می باشد. داشتن اوقات فراغت و تفریح جزو اساسی ترین نیاز های هر فرد می باشد به همین دلیل برقراری تعادل بین کار و زندگی مهم ترین وظیفه ی هر کسب و کاری می باشد. برای رسیدن به این هدف می توان به داشتن دفتر کار، ساعت کاری و روز کاری اشاره کرد.

 

۱.۱. دفتر کار

هر دو حالت کار کردن در خانه و داشتن دفتر کار را تجربه کرده ام. زمانی که در خانه مشغول به کار بودم، طولی نکشید که متوجه شدم برای کار حرفه ای تر و البته تفکیک مرزهای کاری و غیر کاری، حتما باید از خانه خارج شوم. معمولا شخص با کار کردن در خانه تمرکز چندانی روی کار نداشته و برای خرید مواردی مثل نان و دیگر خرید ها مجبور به ترک میز کار خود می باشد. همچنین در خانه کنترلی روی مهمان ها، سر و صدای بچه ها، تلویزیون و…  ندارد که امری کاملا طبیعی است چرا که خانه پیش از آنکه محل کار باشد، محل زندگی کردن افرادی به جز من هم می باشد.

قبول دارم که یکی از مزایای فریلنسری کار کردن در خانه است اما بهتر است برای کار کردن از خانه خارج شود. با کار کردن در بیرون از منزل کنترل بهتری روی موارد فوق داشته و خانواده شما نیز بیشتر و بهتر شما و کارتان را به رسمیت خواهند شناخت! مزیت دیگر داشتن دفتر کار جداگانه اینست که شما را از روبروی میز کارتان بلند کرده و باعث تحرک تان می شود.  رفت و آمد به محل کار، فرصت خوبی برای توسعه و رشد مهارت های تان نیز خواهد بود.

 

۱.۲. مرزبندی زندگی کاری و غیر کاری، بدون تعریف ساعت کاری، امری ناشدنی است!

ساعت کاری من از ۹ صبح شروع شده و تا ساعت ۱۷ ادامه دارد. با خودم عهد بسته ام که بیشتر از هشت ساعت در روز کار نکنم و هر کاری که باید انجام شود را در همان زمان به سرانجام برسانم. به همین دلیل است که همیشه در ابتدای شروع پروژه به مشتری تاکید می کنم که پاسخ گویی در ساعات مذکور را وظیفه ی خودم دانسته و در ساعاتی که در محل کار نیستم، فقط پاسخگوی تماس ها هستم و هیچ کاری ( کد نویسی ) انجام نمی دهم و اگر جز این باشد، فقط لطفی است که نسبت به ایشان داشته ام.

 

۱.۳. تله ی کار بیشتر، درامد بیشتر ( روزهای تعطیل)

این تله ایست که وقتی در خانه مشغول به کار کردن بودم، در آن افتادم. اما زمانی که دفتر کار اجاره کردم، یکی از سفت و سخت ترین قوانین کاری من همین مورد بود! کار کردن به صورت فریلنس یا کار کردن برای خود این خطر را دارد که به خاطر پول و درآمد بیشتر مدام مشغول به کار باشید که علاوه بر لطمه زدن به سلامتی خود، روابط عاطفی خود را نیز از دست خواهید داد. من فقط وظیفه ی تامین نیاز های مالی را ندارم و باید زمان هایی را نیز برای در کنار خانواده بودن در نظر بگیرم. به همین دلیل هر زمان که به مشتری زمان تحویل پروژه را اعلام می کنم، حتما تاکید فراوانی بر روی عبارت روز کاری می کنم و دقیقا منظورم روزهای کاریست. جمعه ها و ایام تعطیل شامل روز کاری من نمی باشد و من در این روزها هیچگونه تعهدی نسبت به کار و مشتری ندارم.

 

۲. قوانین حرفه ای

آنچه در بالا گفته شد برای تفکیک مرز زندگی کاری و غیر کاری بود، اما در زندگی کاری و حرفه ای نیز قوانینی دارم که در گذر زمان و شرکت ها و جاهای مختلفی که کار کرده ام و در برخورد با دوستان و همکاران بوجود آمده است و هنوز هم آنها را در کار شخصی (‌ برنامه نویسی پروژه ای و تحت همکاری گروهی به سرپرستی خودم ) به کار می برم.

 

۲.۱. چک و سفته، هرگز!

همیشه مخالف دادن چک و سفته به عنوان تضمین بودم. با گذشت ۴ سال از ورود به فضای حرفه ای کاری، به جز یک مورد که اولین تجربه ی ورود من به فضای کار حرفه ای بود، هرگز چک یا سفته ای به شخص یا شرکت برای کار کردن نداده ام. در همان مورد اول هم مخالف سفته دادن بودم اما در نهایت ( به خاطر بی تجربگی و تفکر غلطِ “من به این کار نیاز دارم!”  ) حاضر به دادن سفته تضمین شدم.  اما پس از آن هرگز به کسی چک یا سفته نداده ام.

 

لطفا مراقب حرف های خود باشید!

درخواست سفته برای تضمین را توهین به خود می دانم! زمانی که مشتری/شرکت درخواست سفته می کند، در حقیقت قصد گفتن این جمله را دارد که من به تو اعتماد ندارم و احتمال می دهم کدهای من توسط تو دزدیده شود! به همین دلیل درست مثل همان گفتگوی ۱۵ دقیقه ای که در ابتدای متن اشاره کردم، هر زمان که بحث به اینجا می رسد، بلافاصله می گویم: «تمایلی به همکاری با شما ندارم!» و صحبت را ادامه نمی دهم.

 

من به خودم اعتماد دارم

من به خودم و کار خودم اعتماد دارم و اگر مشتری نمی تواند به من اعتماد کند، مشکلی سمت من نیست. اگر مشتری واقعا قصد همکاری با من داشته باشد، باید خودش این مشکل را حل کند. خدا را شکر من مشتریان فراوانی دارم و حاضر نیستم به خاطر هیچ مبلغی عزت نفس خودم را خدشه دار کنم. مشتریان و افراد بسیاری هستند که بدون چک و سفته خواهان همکاری با من هستند.

 

۲.۲ قیمت رقابتی هرگز!

هزینه ی طراحی سایت و برنامه نویسی، آیه ی قرآن نیست که در همه جا و برای افراد مختلف یکسان باشد. عواملی مثل تجربه، تبحر، میزان افرادی که در پروژه دخیل هستند و … در قیمت گذاری پروژه دخیل است. شما می توانید به عنوان مشتری پروژه ی خود را از چند ده هزار تومان تا چند صد میلیون تومان با افراد مختلف به سر انجام برسانید. البته قطعا قیمتی که اکنون برای پروژه ها در نظر می گیرم، با قیمتی که در اول راه و تازه کار بودم، یکسان نیست! اما در نهایت اعتقاد دارم بهای کار من آنچه که گفته ام، می باشد.

 

۲.۳. شرایط رقابتی هرگز!

همانطور که گفتم، اصلا حاضر به پذیرش فضای رقابتی نیستم! در جلسه ی مذکور که در اول مطلب عنوان شد، علاوه بر سفته، شرایط نیز رقابتی بود! و شرایط رقابتی یعنی قیمت رقابتی و در نهایت قیمت کمتر برای مهارت ها! به همین دلیل اصلا وارد اینچنین موارد نمی شوم!

 

شفافیت و صداقت با مشتری

همیشه مراحل طراحی و توسعه به مشتری اطلاع داده میشود، تمام سعی بر اینست که مشتری در جریان کاری خود و مراحل آن قرار بگیرد. علاوه بر آن تا زمانی که کار را شروع نکنید نمی توان از میزان انرژی و زمانی که نیاز دارد، اطلاع دقیقی داشت، ممکن است مشتری به درستی موفق به انتقال نیازهای خود نشده باشد ( پیش می آید که پروژه انجام شده با آنچه که در ابتدا مشتری عنوان کرده بود، تفاوت های فراوانی داشته باشد ) به همین ممکن است پس از اتمام پروژه قیمت تغییراتی داشته باشد که اگر مبلغ دریافتی بیشتر باشد، تفاوت هزینه ها به حساب مشتری برگشت داده خواهد شد و اگر پروژه ای هم زمان و انرژی بیشتری را برای تغییرات در زمان انجام نیاز داشته باشد، تفاوت قیمت به همراه دلایل آن به مشتری منتقل شده و از ایشان درخواست پرداخت می شود.

 

قرار ملاقات حضوری – به ندرت!

از آنجا که تعداد پروژه های در حال انجام زیاد بوده و باید تمرکز من و اعضای تیم بر روی انجام پروژه باشد، به همین دلیل ترجیح ما بر اینست که تا حد امکان از تنظیم قرار ملاقات حضوری پرهیز نموده و به جای آن با تلفن یا راه های ارتباطی دیگر پاسخگوی نیاز های مشتریان باشیم.

 

عقد قرارداد – به ندرت!

تا کنون اکثر پروژه های انجام شده، بدون عقد قرارداد کتبی انجام شده است و اگر هم جایی نیاز به تایید بوده است مثل هزینه و زمان، یا پرداخت، با استفاده از ارسال ایمیل این نیاز مرتفع شده است. چرا که به خودم و کارم اعتماد دارم و به مشتری نیز اعتماد دارم. ( چون باورم اینست که تمام مشتریان من افراد خداشناس و درستکار می باشند، همانگونه که تا کنون چیزی جز این نبوده است )

 

شرایط پرداخت

آسان ترین بخش در کسب و کار من قسمت پرداخت است. تمام هزینه را در ابتدای شروع پروژه می گیرم و پس از آن کار را شروع می کنم. از زمانی که این تصمیم را عملی کرده ام، علاوه بر من و تیم تحت سرپرستی من که از انجام پروژه لذت بیشتری می بریم، مشتری نیز از خروجی کار رضایت بیشتری دارد.

 

زمان پروژه

این نیز بسیار پیش آید که زمان تحویل پروژه دو ماه در نظر گرفته شود در صورتی که پروژه بیش از دو یا سه هفته زمان نیاز نداشته باشد. به این دلیل زمان پروژه اینچنین در نظر گرفته میشود که من و تیمم در این مدت پروژه های دیگری در دست داشته و زمانی برای کار کردن روی پروژه ی مذکور نداریم و مشتری باید تا زمانی که تعداد پروژه ها کمتر شود، صبر نماید. البته در این شرایط باز هم برای قطعی کردن زمان تحویل پروژه باید تمام مبلغ پروژه را پرداخت شود.

 

تعهد بالا برای انجام صحیح کارها

افرادی که با من کار کرده باشند، به خوبی متوجه این قسمت خواهند شد. همیشه هنگام سفارش پروژه سعی می کنم با پرسش سوالات فراوان از مشتری، به درستی متوجه نیازهای ایشان شده تا خروجی کار دقیقا مطابق خواسته های ایشان باشد. به تجربه به این نکته رسیده ام که مهمترین قسمت انجام یک پروژه طراحی سایت، درک صحیح و واضح از خواسته های مشتری می باشد.

1+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *