یک ماه راه رفتن بی وقفه! ( تلاشی برای ۳۰ روز )

در ادامه ی چالش های ماهانه تلاش برای چیز جدید در ۳۰ روز ، و در دومین ماه از شروع این تلاش های تصمیم گرفتم ، گامی هر چند کوچک در زمینه ی سلامت و تناسب اندام بردارم. با توجه به سبک زندگی حال حاضر بیشتر افراد، کم تحرکی و پشت میز نشینی بیش از حد باعث بوجود آمدن مشکلات بسیاری شده است. از اصلی ترین موارد که خود عاملی برای دیگر مشکلات می باشد،‌ می توانم چاقی و اضافه وزن را نام ببرم. به همین دلیل در تلاشی یک ماهه و به امید پیوند زدن این تلاش به عادات روزانه، ۱۵ دقیقه پیاده روی روزانه را به مدت یک ماه امتحان کردم. این اولین تلاش سی روزی بود که نیاز به تحرک و زمان بیشتری نسبت به بقیه تلاش ها داشت.

پیاده روی صبحگاهی

اغلب افراد مناسب ترین زمان برای ورزش را هنگام صبح و پیش از شروع کارهای روزانه یافته اند. من هم در تلاشی مشابه، به محض بیدار شدن از خواب، یکی از اولین کارهایی که انجام می دادم، پیاده روی بود، البته برخلاف بقیه که پارک را برای ورزش انتخاب می کنند، تصمیم گرفتم از تمام محله برای پیاده روی استفاده کنم! چرا که اولا پارک نزدیک خانه، کوچک بود و برای پیاده روی به مدت یک ربع باید چندین دور به دور تمام پارک می چرخیدی که تکرار بیش از حد این کار خود باعث خستگی و کلافگی زود هنگام می شد. با این شرایط بدون اینکه برنامه ی خاصی برای زمان پیاده روی داشته باشم، به صورت ناخودآگاه صبح را برای انجام این وظیفه برگزیدم. حتی برای مدت یک هفته یا کمی بیشتر هم موفق شدم که پیش از بیدار شدن باقی اهل منزل پیاده روی را به پایان برده و با نان داغ به خانه برگردم!

 

مزایای پیاده روی در محله به جای پارک

تلاش ( نمی خواهم بگویم چالش! ) جدید هم چنین کمک کرد تا با مکان بسیاری از فروشگاه ها، مغازه ها، نانوایی ها و … جدید آشنا شوم، علاوه بر آن اکنون تا حدودی می دانم که اگر ساعت هشت صبح به فلان چیز نیاز داشته باشم، باید به کدام یک از فروشگاه های محل مراجعه کنم تا با در بسته روبرو نشوم!

بعلاوه در این مدت برخی از ذهنیت های من در مورد مسیر هایی از محله که گمان می کردم، نیاز به زمان زیادی برای پیمودن داشت، نیز بهم ریخت! مثلا در مورد یکی از مسیر ها که هر بار حدود یک ساعت طول می کشید تا آن را طی کنیم، متوجه شدم که می توانم همان مسیر را در عرض یک ربع طی کنم. البته ناگفته نماند که آن مسیر مربوط به بازاری در نزدیکی محله بوده و زمان یک ساعت برای پیمودن نیز مربوط به زمانی می شد که همراه با خانواده به آنجا می رفتم! اما در طی پیاده روی روزانه متوجه شدم که چندان مسیر زیادی هم نیست و می توان همان را در عرض ۱۵ دقیقه طی کرد.

 

۱۵ دقیقه پیاده وری برای سلامت جسم عالی نبوده ولی غنیمت است!

روزانه سی دقیقه پیاده روی به شما در رسیدن به تناسب اندام و سلامتی کمک شایانی خواهد کرد. با این همه شاید بسیاری از افراد همچون، هیج وقت نتوانند خود را قانع کنند که امروز همان فردایی ( شنبه ای ) است که در انتظارش بودند! برای فرار از این موقعیت برخی شروع نکردن را انتخاب می کنند و هیچ گاه یک کار را شروع نمی کنند، و برخی هم مانند محمدرضا شعبانعلی فرار رو به جلو را ترجیح میدهند! من نیز گزینه ی دوم را انتخاب کردم و به جای هیچ کاری نکردن ( چه کسی می داند Nop در درس مهندسی نرم افزار چیست؟ ) و اجازه دادن به چربی های بدنم برای ادامه دادن به جشن گرفتن در اطراف شکمم! تصمیم گرفتم گامی هر چند کوچک در این مسیر بردارم!

زمانی که من این فعالیت را شروع کردم وزنی معادل ۹۲ کیلوگرم ( در تاریخ ۲۳ فروردین ) داشتم. قطعا در مدت یک ماه، با این مقدار فعالیت، انتظار معجزه ندارم! اما بالاخره این روش پس از یک سال یا حتی  ۵ سال دیگر جواب داده و در بدترین شرایط ممکن، حداقل وزنم بالاتر نخواهد رفت!

 

۱۵ دقیقه پیاده روی با چه سرعتی و چند کیلومتر؟

راه رفتن به مدت یک ربع نیاز به یک معیار دارد. می توان پانزده دقیقه پیاده را در حالی که هنوز از ابتدای یک کوچه به انتهای آن نرسیده ای به پایان برد و یا آنکه با سرعتی معادل ۶ کیلومتر در ساعت که عدد معقولی برای پیاده روی می باشد، مسافتی در حدود یک و نیم الی دو کیلومتر را پیمود. از این رو برای اینکه معیاری برای پیاده روی های خودم داشته باشم و با استفاده از آن مطمئن شوم که هر روز به مقدار کافی راه رفته ام از نرم افزار Sumsung Health در اندروید ( به تازگی متوجه شدم که برای ios نیز نرم افزار مشابهی به نام sHealth وجود دارد ) کمک گرفتم. این نرم افزار که توسط شرکت سامسونگ ارائه شده است بر خلاف نام خود مختص سامسونگ نبوده و در اکثر گوشی های اندروید قابل استفاده است.

 

نرم افزار Sumsung Health برای کمک به اندازه بهتر و دقیق تر پیاده روی

یکی از قابلیت های این نرم افزار شمارش تعداد قدم ها می باشد. علاوه بر آن قابلیت هایی مثل رهگیری میزان خواب، کالری مصرفی و میزان پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و … را دارد که من بیشتر از هر چیز دیگری از قابلیت رهگیری ( track ) کردن میزان پیاده روی استفاده کردم. برای شروع در داخل این نرم افزار زمانی که به قسمت Runnig مراجعه کنید به طور پیش فرض طی کردن مسافت معادل ۱.۶۱ کیلومتر در عرض ۱۵ دقیقه را به شما نمایش می دهد. با لمس گزینه ی استارت برنامه شروع کرده و تایمری شروع به کار می کند و علاوه بر آن مواردی مثل مقدار سرعت حرکت، مسافت طی شده، مسافت باقی مانده تا هدف، میزان کالری مصرفی و اگر GPS روشن باشد، مسیر طی شده را بر روی نقشه پیگری می کند. زمانی که GPS روشن باشد، مقادیر مسافت ها و سرعت عدد دقیق تری را نمایش خواهد داد با این وجود خیلی نگران نباشید! این مقادیر تفاوت چندانی با زمانی که GPS خاموش باشد، نخواهد داشت.

 

سرعت متوسط من از چند شروع شد و به چه عددی رسید؟

در ابتدا میانگین سرعت پیاده روی من در مدت ۱۵ دقیقه چیزی در حدود ۴.۵ کیلومتر بود. با این میانگین سرعت موفق نمی شدم مقدار مسافت در نظر گرفته شده ( ۱٫۶۱ کلیومتر ) را در مدت ۱۵ دقیقه به پایان برسانم. پس دست به کار شده و سعی کردم میان سرعت ام را بهبود بخشیده و در این واپسین روز ها به سرعت میانگین ۵٫۶ کلیومتر در ساعت رسیدم، که البته با این سرعت هم نمی توان مسافت مد نظر را در مدت پانزده دقیقه طی کرد! به همین دلیل در اغلب روزها مدت زمان پیاده روی من از ۱۵ دقیقه به ۱۷ الی ۱۸ دقیقه می رسید، تا موفق شوم تمام مسافت را طی کنم.

 

بعد از شکست نقشه ی اول چه شد؟

بالاخره در یکی از روزهای چالش ( به دنبال عبارتی مناسب تر از چالش برای توصیف هستم، لطفا راهنمایی بفرمایید ) که به احتمال زیاد خواب مانده بودم، پیاده روی صبحگاهی را به بین روز موکول کرده و از آن پس موفق نشدم که پیش از شروع امور روزانه به پیاده روی بروم. با این وجود، چون برنامه ی من پیاده روی به مدت یک ماه بود و زمان خاصی برای آن در نظر گرفته نشده بود، پس به مدت یک ماه و در طی ساعات مختلفی از روزهای این ۳۰ روز مشغول پیاده روی بودم.

 

شکست خوردن نقشه ی اول مزیتی هم داشت!

پیاده روی در صبح زود، از این جهت که اغلب افراد در آن ساعت مشغول ورزش هستند می تواند باعث انگیزه ی بیشتری شود، اما باید این را هم در نظر داشت که معمولا صبح هنگام با محله ای خلوت روبرو خواهید بود. پیاده روی در بین روز و هر زمانی به جز صبح باعث می شد تا زمانی که مغازه ها باز بوده و کسبه ی اهل محل حضور دارند، سلام و علیکی با ایشان داشته باشم. این برای فردی مثل من که اخیرا هم بیشتر  ساعت عبور و مرورش از محله به ساعاتی مثل صبح زود و یا ظهر که افراد کمتری بیرون از خانه بودند، محدود می شد، نعمت بزرگی بود!

با این شرایط پیاده روی کردن در زمانی به جز صبح این امکان را به من می داد که دوستان قدیمی و هم محله ی خودم را ببینم. جالب است که بگویم یک روز داشتم به دوست دوران راهنمایی ام فکر می کردم که همان روز پدر ایشان را دیدم و روز بعد هم برادر ایشان را در محله ملاقات کردم و بعد از احوال پرسی از اوضاع دوست قدیی ام جویا شدم، روز قبل با خودم فکر می کردم که آیا علیرضا ازدواج کرده است یا نه؟ فردایش هنگامی که با برادر علیرضا صحبت می کردم، متوجه شدم که به تازگی و مدت دو هفته است که ازدواج کرده است! برای علیرضا خاکدوست آرزوی خوشبختی می کنم. (:

 

چند روز شکست خوردم و موفق نشدم پیاده روی کنم؟

در مدت سی روزی که برای پیاده روی در نظر گرفته بودم، تعداد ۴ روز ( ۲۷ و ۲۸ فروردین ، ۷ و ۱۷ اردیبهشت ) به دلایلی مثل برودت هوا و بیماری موفق به پیاده روی نشدم.

 

چه درسهایی از پیاده روی به یک کار به مدت یک ماه گرفتم؟

در این مدت کمی احساس شادابی بیشتر می کردم و زندگی ام از یکنواختی و پشت میز نشستن ( هر چند به میزان کمی ) در آمده بود. با این همه پس از گذشت یک ماه از این شروع این فعالیت متوجه شدم که اگر زمان مشخصی ( مثل صبح ) و یا بطور دقیق تر ساعت مشخصی را برای انجام این وظیفه در نظر می گرفتم، با موارد و چلنج های بیشتری روبرو شده و احتمالا نتایج بهتری( مثل پیاده روی در تمام روزهای سی روز ) می رسیدم.

توصیه ای که ( اول از همه برای خودم ) دارم اینست که حتما پیاده روی را سر صبح و قبل از شروع فعالیت روزانه انجام دهید. چرا که اولا باعث شادابی بیشتر می شود و دوما با ذهن و جسم آماده تری به استقبال وظایف روزانه خواهید رفت. ( ویدئویی در مورد رابطه ی پیاده روی و خلاقیت از Marily Oppezzo از تدتاک )

 

از منطقه امن خارج شوید!

بیشتر روز های این یک ماه را در محله خودمان مشغول پیاده روی بودم و برای اینکه یک ربع و مسافت مشخص شده به پایان برسد، کوچه ها را به صورت پشت سرهم و ضربدری و گاها تکراری طی می کردم. به همین جهت دیدن مناظر و مسیر های تکراری باعث خستگی زود هنگام می شد به حدی که اوایل شروع به پیاده روی بعد از حدود ده دقیقه سرگیجه گرفتم و چشمانم کمی به سیاهی رفت، اما خیلی زود و بعد از یکی دو روز این مشکل برطرف شد و مشکلی نداشتم. علاوه بر آن چون نزدیک منزل مشغول قدم زدن بودم، خیالم راحت بود که هر زمان که بخواهم می توانم سریعا به خانه برگردم! پس در حقیقت مدام در منطقه ی امن بودم.

این اواخر تصمیم گرفتم مسیری را که طی می کنم تغییر دهم!‌ پس یک مسیر از پیش تعیین شده که مماس با خیابان اصلی نزدیکی خانه ی ما هست  ( و البته پیاده رو بزرگی هم دارد) را انتخاب کردم. شاید باور نکنید اما خیلی زودتر از آنچه که فکرش را بکنید و بدون خستگی، یک ربع  پیاده روی را به پایان بردم . شیوه ی کارم به این شکل بود که نیمی از زمان را صرف رفت و نیمی دیگر را صرف برگشت می کردم. و همچنان برای جلوگیری از تماشار مناظر تکراری، مسیری تقریبا دایره وار را طی می کردم.

 

توصیه آخر

حتما شما نیز پیاده وری روزانه را تجربه کرده و برای این منظور معیار مشخص و قابل اندازه گیری برای خود در نظر بگیرید. سعی کنید هر شب ( یا حداقل چند شب یک بار ) مسیر جدید را پیدا کرده و برای پیمودن آن برنامه ریزی کنید. کشف کردن مسیر ها و مکان های جدید یک فعالیت لذت بخش و عالیست که علاوه بر این موارد باعث تندرسی بیشتر نیز می شود. پس کفش های ورزشی تان را به پا کنید !

0

2 Replies to “یک ماه راه رفتن بی وقفه! ( تلاشی برای ۳۰ روز )”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *